segunda-feira, 8 de agosto de 2005

Partida chuvosa: o motivo

São cinco da manhã e estamos numa paragem de autocarro indiana numa cidadezinha indiana num estadozinho indiano. À volta já ontem tínhamos vislumbrado alguns brancos cumes de neve dos Himalaias. Demorámos 15 horas a chegar a Deli e não tencionamos ficar muito mais tempo por aqui – um dos dezenas de "hill resorts" indianos em que abunda a ruidosa e degenerada classe média-alta indiana, os casais em lua-de-mel que ainda só trocaram meia dúzia de frases mas já passeiam de mão dada pelo The Mall onde há poucas décadas ainda soavam as botas britânicas.

Está frio e a chuva cai em dilúvio. O pequeno edifício da estação rodoviária está repleto, pessoas dormindo por todo o lado. À nossa frente o "Himachal Road Transport Coroporation semi-deluxe bus" que segundo informação oral e horário pintado sobre uma placa de madeira apodrecida nos deve transportar durante dois dias para Leh, capital do Ladaque budista e parte do estado de Jamu e Caxemira, atravessando os Greater Himalaias, planícies desérticas e passes gélidos acima dos 5000 metros. Verde e branco, dorme ainda. No seu topo já está colocado um barril de gasolina extra.

Com uma hora de atraso, um ensonado condutor abre as portas. Os lugares são conquistados, pela força e pela casta pelos locais; pelo verbo, pelo bilhete e pelo passaporte por nós. Seat number 5 and 6, bem à frente como queríamos, para evitar os saltos acrobáticos e um consequente rabo dorido e assado nas últimas filas. Os bancos não são de madeira, mas de alumínio revestido de uma fina colcha sintética e sem repouso para a cabeça. A qualquer arranque mais violento ou a qualquer batida por trás, as nucas estão expostas a uma barra de alumínio que reluz com ameaça mortífera.

Na sua maioria, são mongolóides no autocarro. Os olhos em bico, parecem um pouco ameaçadores, mas são pequeninos e sorriem muito. São Ladaquis e budistas e anseiam por um regresso rápido a casa depois de a profissão ou a burocracia os terem forçado a vir para baixo, para sul, para as planícies indostânicas.

Mas, no meio do autocarro, quase ao nosso lado, reina uma pequena agitação. Um vagabundo acompanhado de dois meninos à volta dos dez anos de idade procura garantir o seu lugar. Consegue-o com bastante aparato. Os três vêm carregados de sacos, sacas e demais trapos e recipientes para comida e bebida. O homem, alto e barbudo, impõe um pouco respeito – embora não o seja, identifico-o como um sadhu, um homem-santo hindu que viaja as intermináveis terras indianas em meditação, canto e peregrinação.

O sadhu trata as crianças muito mal. Talvez sejam os seus filhos, mas não interessa. Traz consigo um longo pau de madeira com que vai dando carolos dolorosos nas crianças por qualquer coisa de errado que façam. Às vezes também voa um tabefe. Antes ainda de eu iniciar o processo de decisão ocidental se devo intervir ou não, já um pequenino ladaqui aproxima-se rapidamente das últimas filas e habilmente com um gesto só retira o pau das mãos santas. Diz-lhe algo que não percebo. Mas a mensagem é clara. Aqui reinamos nós. Aqui não se bate em crianças. O sadhu, apanhado de surpresa e reduzido a um estado minoritário, não esboça sequer reacção, salvo uma cara indignada e até um pouco infantilmente triste.

Está lançado o motivo para a viagem. Todas as viagens na Índia têm um motivo, uma matriz sobre a qual se constrói uma comunidade, seja de conflito ou de cooperação. O sadhu, pela sua natureza, assumiu essa tarefa. Todos se sentam e a carcaça metálica arranca para os Himalaias.

4 comentários:

  1. Agora seguia viagem contigo(no bom sentido da palavra!)... os teus relatos trazem-nos a visão do outro lado do mundo a que não estamos habituados!! Fascínio e aventura; gostei imenso;)
    Bjs****

    ResponderEliminar
  2. belíssimo diário de viagem k nos leva junto. Obrigada. Bjs e :)

    ResponderEliminar
  3. St0ck For Your Review - FCPG

    Current Profile
    Faceprint Global Solutions (FCPG)
    Current Price $0.15


    A U.S. based-company dedicated to the goal of
    bringing effective security solutions to the marketplace.

    With violent and white-collar terrorism on the rise,
    companies are starving for innovative security solutions.

    FCPG is set to bring hot new security solutions to
    the industry, with currently over 40 governmental and
    non-governmental contracts, being negotiated.

    Please Review Exactly What this Company Does.

    Why consider Faceprint Global Solutions (FCPG)?

    Faceprint Global Solutions (FCPG) holds the exclusive
    marketing rights from Keyvelop, to sell the world�s
    leading encryption technology to be distributed directly
    to the Healthcare industry in North America.

    Faceprint Global Solutions has completed its biometric
    software that recognizes facial features of individuals
    entering and leaving through airports, ship yards, banks,
    large buildings, etc.

    FCPG acquired Montreal-based Apometrix Technologies,
    which enhances the companies mission of being a
    full-service provider to the multi-application smart
    card industry. The North American market appears ready
    for significant expansion of price-competitive, proven,
    multi-application solutions on smart cards. Apometrix's
    forecast of over 300 customers and sales of more than $50
    million in North America over the next five years, appears
    very realistic, according to company management.

    Faceprint Global Solutions is currently in contract negotiations
    with over 40 governmental agencies and businesses seeking to use
    their encryption, biometric, and smart-card technologies.

    Breaking News for Faceprint Global Solutions (FCPG)

    Faceprint Global Solutions (FCPG) is pleased to announce that
    IBM will now offer the world�s leading encryption software to
    its major Healthcare clients in North America.

    With FCPG owning the exclusive North American rights to distribute
    the worlds leading encryption and transmission software developed by
    Keyvelop, FCPG is poised to capture large volumes of sales generated
    by customers currently using IBM�s software in the healthcare and other industries.
    �This is a very positive move for FCPG and for Keyvelop,� said FCPG
    CEO Pierre Cote. �We are very happy about the decision to go with IBM.
    This is a continuation of the progress made by everyone associated
    with FCPG and its partners.�

    Buell Duncan, IBM's general manager of ISV & Developer Relations commented,
    �Collaborating with Keyvelop will ensure that we develop open solutions
    that are easy to maintain and cost effective for our customers in the
    healthcare and life sciences industry.�

    Among other things, this new software technology which is currently
    being used by a number of European healthcare companies, is used to
    send any file, regardless of format or size. Encryption keys, evidence
    of transmission integrity with fingerprint calculation, time-stamping
    of all actions and status record updating, pre-checking sender and
    receiver identities, validating file opening dates are part of Keyvelop features.
    About FacePrint Global Solutions, Inc.

    FCPG operates a business, which develops and delivers a variety of
    technology solutions, including biometric software applications on
    smart cards and other support mediums (apometric solutions). FCPG�s
    products provide biometric solutions for identity authentication and a
    host of smart card- and biometrics-related hardware peripherals and
    software applications. Apometrix, FCPG�s wholly-owned subsidiary, combines
    on-card or in-chip multi-application management solutions with best-of-breed
    �in-card matching� biometrics. Keyvelop�s secure digital envelope solution
    and Apometrix�s on-card biometrics work together to produce the winning
    combination in the fields of security, traceability and identity management.
    Conclusion:

    The examples above show the Awesome, Earning Potential of little known
    Companies That Explode onto Investor�s Radar Screens. This sto,ck will
    not be a Secret for long. Then You May Feel the Desire to Act Right Now!
    And Please Watch This One Trade!

    GO FCPG!

    Disclaimer:
    Information within this email contains "forwardlooking statements" within
    the meaning of Section 27Aof the Securities Act of 1933 and Section 21B of
    the Securities Exchange Act of 1934. Any statements that express or involve
    discussions with respect to predictions, expectations, beliefs,
    plans, projections, objectives, goals, assumptions or future events or
    performance are not statements of historical fact and may be "forward
    looking statements". "Forward |ooking statements" are based on
    expectations, estimates and projections at the time the statements are made
    that involve a number of risks and uncertainties which could cause actual
    results or events to differ materially from those presently anticipated.
    We were paid a sum of three thousand USD to disseminate this information from
    ir marketing. Forward loking statements in this action may be identified through
    the use of words such as "projects", "foresee", "expects", "will", "anticipates",
    "estimates", "believes", "understands" or that by statements indicating
    certain actions "may", "could", or "might" occur. Risk factors include
    general economic and business conditions, the ability to acquire and develop
    specific projects, the ability to fund operations and changes in consumer
    and business consumption habits and other factors overwhich the company has
    little or no control. The publisher of this newsletter does not represent
    that the information contained herein are true and correct.

    ResponderEliminar
  4. Henrique Mateus1:39 da manhã

    Este gajo só passeia...
    Fazes bem, aproveita a vida..
    Ah, e continua a escrever..
    Um abraço

    ResponderEliminar